مراقبتهای ویژه در مورد دیابت، در میان همه گیری COVID-19 هنوز مهم هستند

 به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود مشکلات احتمالی پاهای خود را در میان همه گیری  COVID-19  ، نادیده نگیرند. مرکز دیابت انگلستان، به مردم یادآوری کرد که در صورت مواجهه با هر تغییری در پاهای خود به دنبال کمک پزشکی باشند.

با گذشت زمان، مدیریت ضعیف دیابت می تواند باعث آسیب عصبی به نام "نوروپاتی دیابتی" شود. این امر به این دلیل است که قند خون بالا در دراز مدت می تواند بر نحوه گردش خون در اندامهای انتهایی بویژه پاها تأثیر گذارد.

علائمی مانند احساس سوزن سوزن شدن، از دست دادن حس لامسه، درد مزمن و دائمی، تاول، برجستگی یا ضایعه و یا زخمی که بهبود نمی یابند و گرفتگی در پشت ساق پا، همگی می توانند نشانه هایی از وجود مشکل باشند که باید برای بررسی و درمان آنها به پزشک مراجعه کنید. یک بریدگی یا تاول کوچک ممکن است منجر به زخم یا عفونتی شود که در صورت عدم درمان منجر به قطع عضو گردد.

مبتلایان به دیابت باید روزانه پاهای خود را معاینه کنند تا چنانچه تغییرات قابل توجهی در آنها رخ داده باشد، سریعا با پزشک خود مشورت کنند. توصیه می شود که بطور منظم سطح قند خون، کلسترول و فشار خون خود را کنترل کنید و تا جای ممکن این مقادیر را به محدوده ی هدف خود نزدیک کنید.

دکتر Dan Howarth، رئیس مرکز مراقبت از دیابت انگلستان، گفت: ما می دانیم كه افراد مبتلا به دیابت ممكن است از درخواست كمك پزشكی برای مشكلات پاهای خود در حالی كه بریتانیا همچنان با همه گیری كروناویروس مواجه است، احساس ناراحتی كنند، اما مشكلات پا می تواند خیلی سریع وخیم تر گردد و نادیده گرفتن این مشکلات می تواند عواقب مخربی داشته باشد. بنابراین به همه ی افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنیم که چنانچه متوجه ی مورد غیر عادی در پاهای خود شدند، سریعاً به دنبال دریافت کمک پزشکی باشند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/may/diabetes-footcare-is-still-important-amid-covid-19-say-leading-charity.html